iné naopak vytvorili riešenie, ktoré dokážete naozaj obslúžiť aj cez mobilný telefón. To, ktorý systém je však najvhodnejší pre Vás záleží naozaj len od toho, čo od Smart Home očakávate. Každý systém umožňuje ovládanie Vášho domu cez mobil alebo tablet a to samozrejme aj na diaľku. Dôležité je ale to, do akej miery chcete vytvoriť automatizáciu domu. To znamená, aké zložité budú scény, ktoré budú riadiť Vašu domácnosť. A práve o tom je tento článok. Ukážeme si totiž to, ako sa vytvárajú scény (alebo Rules, Flows, Homeegrams...) v jednotlivých systémoch Smart Home. Na začiatok si prejdime zoznam riadiacich jednotiek, ktorým sa budeme venovať. Zo všetkých ponúkaných riadiacich jednotiek sme vybrali tie, ktoré najlepšie reprezentujú rozdielne možnosti riešenia. V prvom rade je to riadiaca jednotka ZipaTile , ktorá v sebe spája dotykový tablet a riadiacu jednotku. O tejto riadiacej jednotke nájdete video recenziu na našom YouTube kanáli. Programovanie v tejto riadiacej jednotke je rovnaké, ako programovanie vo všetkých ostatných riadiacich jednotkách od Zipata, napríklad v super lacnej jednotke ZipaMicro. Druhou riadiacou jednotkou v tomto teste je jednotka Fibaro Home Center 2. Až do nedávna neohrozený leader na trhu Smart Home s protokolom Z-Wave. Programovanie v tejto riadiacej jednotke budeme robiť pomocou grafického rozhrania bez použitia LUA kódu, aby sme ukázali možnosti, ktoré pravdepodobne budete využívať aj vy. Zároveň si urobíte predstavu aj o fungovaní lacnejšej riadiacej jednotky od Fibara a to Fibaro Home Center Lite. Do nášho testu sme ďalej zaradili jednotku Popp Hub nakoľko táto jednotka beží na softvéri Z-Way, ktorý je možné použivať na mnohých iných zariadeniach, napríklad ak sa rozhodnete vybudovať si Smart Home na systéme Raspberry Pi. Ďalšia riadiaca jednotka je najnovšia v našej ponuke a ohlasy sú zatiaľ extrémne dobré. Je to jednotka Homey od spolčnosti Athom. Táto riadiaca jednotka prináša úplne iný pohľad na Smart Home riešenie. O tejto jednotke nájdete na našom YouTube kanáli niekoľko videí, napríklad toto. A posledná zaradená jednotka do nášho testu je riadiaca jednotka homee. Malá, ale s veľkým potenciálom. Táto riadiaca jednotka ako jediná beží úplne na mobilnom rozhraní, takže nie je vôbec potrebné pripájať sa na ňu cez PC. Ale o tom už neskôr. V tomto teste budeme robiť tvorbu 4 scén. Je to opäť reprezentatívna vzorka toho, akým spôsobom sa automatizácia tvorí v jednotlivých systémoch inteligentného domu. Tieto scény ukážu jednak to, ako sa dá s tvorbou začať, ale aj to, akým spôsobom je potrebné meniť scény pri tom, ako sa rozhodneme podmienkovať. Scéna číslo 1 - Touto scénou si ukážeme to, akým spôsobom urobiť tú najjednoduchšiu spoluprácu medzi pohybovým senzorom a svetlom. Teda bude to scéna, ktorá len hovorí o tom, že keď systém zaznamená pohyb, zapne sa svetlo. Automatika, akú určite poznáte. Je to scéna len na zasvietenie. Takúto scénu je možné použiť pri tmavších miestnostiach, kde potrebujete, aby pohybový senzor zapol svetlo počas celého dňa. Scéna číslo 2 - Druhá scéna je doplnením tej prvej. Táto scéna bude zapínať svetlo v prípade pohybu, avšak iba v prípade, že je už po 18.00 večer alebo ešte nie je 6.00 ráno. Je to opäť len ukážka tvorby, v reálnych podmienkach sa skôr používa zapínanie v súvislosti so západom alebo východom slnka... Tvorba je však veľmi podobná. Scéna číslo 3 - Tretia scéna sa bude starať o zhasínanie svetla v prípade, že nie je zaznamenaný pohyb 30 sekúnd. To znamená, že pokiaľ z miestnosti odídete, tak po 30 sekundách sa zhasne. Tým si samozrejme vieme zabezpečiť úsporu ale najmä vyriešime to, že nemusíme pri odchode z domu obchádzať celý dom a zhasínať. Pri tejto scéne je potrebné povedať, že jej spúšťanie musí byť viazané na moment, kedy senzor reportuje, že už pohyb nevidí a musí sa vynulovať v prípade, že počas tých definovaných 30 sekúnd bude zaznamenaný ďalší pohyb. Tým sa zabezpečí to, aby sa svetlo zhaslo naozaj až vtedy, keď v miestnosti nie sme. Scéna číslo 4 - Na túto scénu použijeme senzor dverí a bude jednoducho robiť to, že pokiaľ dvere otvoríme, svetlo sa zasvieti. Pokiaľ ich zatvoríme, svetlo sa zhasne. Táto scéna sa bežne používa v šatníkoch... Je to opäť ukážka jednoduchej scény. Tvorba pravidiel v systéme Zipato: Zipato je výrobca riadiacích jednotiek z Chorvátska. Vo svojom portfóliu majú riadiace jednotky od šialených 89€ až po riadiace jednotky v spojení s tabletom ZipaTile. Vo všetkých riadiacich jednotkách tohto výrobcu prebieha tvorba scén (Ziapto ich volá Rules alebo Pravidlá) tým istým spôsobom. Pokiaľ ste sa niekedy snažili naučiť programovanie, určite ste spoznali aj "puzzlový" spôsob programovania, ktorý je zameraný na pochopenia postupov v programovaní. Takýmto spôsobom sa učia programovať aj malé deti. Zipato postavil svoj systém tvorby pravidiel práve na tomto systéme. Jednoducho si vytvárate puzzle pomocou rôznych blokov a zariadení. Zipato má v tomto grafickom spôsobe tvorby scén však ďaleko navrch oproti ostatným riešeniam. Obrovskou výhodou je už len to, že máme možnosť do tej tvorby zahrnúť "ELSE", čím docielime to, aby sme nemuseli kvôli dvom možným situáciám (True/False) tvoriť dve pravidlá. Obrovskou výhodou Zipato systému pri tvorbe pravidiel je aj možnosť porovnávať a kopírovať hodnoty. Pre kompletné použitie tejto možnosti aj pri HTTP príkazoch (ktoré je tiež možné tvoriť) je síce potrebné zaplatiť licenciu 39€ ktorá nám túto možnosť otvorí, avšak aj bez tejto licencie je možné kopírovať hodnoty zo senzorov priamo v puzzliach. Táto funkcia sa potom dá použiť pri pravidlách, v ktorých porovnávame dve hodnoty. Napríklad, pokiaľ je teplota vzduchu vonku vyššia ako teplota vzduchu v dome, tak zatiahni žalúzie... Na následujúcom obrázku je zobrazená prvá scéna z nášho testu. Je tu jednoducho vidieť, že sa skladá z dvoch základných blokov a to "When" a "IF". Blok "When" nám zadáva to, kedy sa daná scéna spustí. To znamená, že pravidlo sa spustí, keď sa splní podmienka v tomto bloku. V našom prípade je to zmena pohybového senzoru, a to akákoľvek zmena. Časť "Any" by samozrejme v tomto prípade mohla byť zmenená taktiež na podmienku "Motion", avšak pre budúce rozšírenie scény o zhasínanie to ponecháme na "Any". Takže scéna sa overí keď senzor zaznamená pohyb, aj keď senzor reportuje, že už pohyb nevidí. Ako pod-blok použijeme pre túto jednoduchú scénu blok "IF". Tento blok môžme tiež nazvať blokom "IF-THEN", teda ak sa splní podmienka, tak sa vykoná akcia. Zipato taktiež ponúka blok "IF-THEN-ELSE" a blok "REPEAT". V našom prípade pri tomto pravidle stačí použiť blok "IF-THEN", nakoľko chceme len zabezpečiť to, aby sa zasvietilo, ak sa zaznamená pohyb. Ďalej si do blokov na adekvátne miesta vložíme senzory a akcie. Výhodou Zipato systému je, že pokiaľ myškou chytím napríklad pohybový senzor, Zipato mi v mojom aktuálnom pravidle ukáže, kde daný senzor môžem vložiť. Nestane sa teda, že by som mal pravidlo, kde mám nesprávne vložené zariadenie. Zipato nás k tomu jednoducho nepustí a daný blok nám nepripevní. Keď máme správne zostavené pravidlo, je potrebné stlačiť tlačítko "Save" a následne pravidlo stlačením tlačítka synchronizácie nahrať do riadiacej jednotky. Tento posledný krok je potrebné urobiť z dôvodu, že pravidla sa v systéme Zipato tvoria na Cloude, konkrétne na my.Zipato.com . Tu je uložený celý program pre tvorbu pravidiel. Po synchronizácií sa toto vytvorené pravidlo nahrá priamo do riadiacej jednotky a začne fungovať. Výhody Zipato systému tvorby pravidiel: - Zipato pravidlá sú najsilnejším a najobsiahlejším grafickým spôsobom automatizácie zo všetkých riadiacich jednotiek. - Úprava scén je extrémne jednoduchá - výmena puzzli za iné sa dá kedykoľvek urobiť. - Podpora HTTP požiadaviek, TCP alebo Multicast príkazov, Wait... sú bonusy, ktoré v grafických scénach inde nenájdeme. - Porovnávanie hodnôt dvoch senzorov je výborne obsiahnuté. - Práca s premennými je v tomto systéme jedinečná. Možná ich tvorba a úprava priamo z puzzli. - Pokročilé bloky už aj bez platenej licencie ako "Join", "Stop", "Refresh all". - Možnosť mať otvorených a pracovať s niekoľkými pravidlami naraz - extrémna úspora času pri prepínaním medzi jednotlivými pravidlami! Nevýhody Zipato systému tvorby pravidiel: - Nie je podporované prepnutie do programovacieho jazyku (v prípade, že to potrebujete) - Nie je možné kopírovanie hotových scén z iných systémov (súvisí s programovacím jazykom) - Trochu zložitejšie kopírovanie scén v jednom systéme (existuje však spôsob) - Potrebná synchronizácia, ktorá nefunguje, pokiaľ nemá riadiaca jednotka prístup na internet - Nemožnosť tvorby pravidiel bez pripojenia na internet (už vytvorené pravidla fungujú normálne aj bez internetu!) - Scény v systéme Zipatile veľmi často zlyhávajú a neprejdú ako by mali. Tvorba scén v systéme Fibaro. Tvorbu scén v systéme Fibaro sme už rozoberali veľa krát, avšak keďže Fibaro patrí medzi najpredávanejšie značky automatizácie domácnosti musíme ho spomenúť aj tu. V tomto teste používame výlučne tvorbu scén pomocou grafických blokov. Z toho dôvodu je možné tento systém použiť pre Fibaro Home Center Lite aj pre Home Center 2. Samozrejme, riadiaca jednotka Home Center 2 ponúka aj možnosť programovania v jazyku LUA, avšak zámerom tohto testu je ukázať spôsob tvorby systémom, ktorý má byť jednoduchý pre bežných používateľov. Fibaro ponúka taktiež možnosť tvorby takzvaných "Magických scén", avšak táto tvorba je až príliš jednoduchá na to, aby tam bolo možné vytvoriť akúkoľvek duchaplnú scénu. Preto sa týmto spôsobom nebudeme zaoberať, aj keď scénu číslo 1 a číslo 4 z nášho testu by sme dokázali urobiť aj tým spôsobom. Fibaro systém ponúka pri tvorbe grafických scén podmienky "IF-AND-OR-THEN". To znamená, že na strane spúšťania scény si môžeme vytvoriť podmienku, prípadne vytvoriť viacero osobitných spúšťačov v jednej scéne. Napríklad, pokiaľ je pohyb a je menej svetla ako 100 luxov... Naopak, na vykonávacej strane scény sú už naše možnosti obmedzené len na "AND", to znamená, že tam nie je podporované "ELSE". To nás núti pre tvorbu scén s hodnotou "TRUE/FALSE" už vytvoriť dve scény, jednu čo sa stane, keď je hodnota pravdou a druhú, čo sa stane keď hodnota pravdou nie je. To uvidíte samozrejme pri scéne číslo 3. Scéna číslo 1 v systéme Fibaro vyzerá takto: Tu môžeme vidieť, že to, kedy sa nám scéna spustí je definované ešte nad samotnou scénou. Je to akoby alternatíva k bloku "When" v systéme Zipato. Toto "Triggering device" sa nám pridáva automatický pri tom, ako pridávame zariadenia do samotnej scény. V časti scény už vidíme to, že pred blokom "Then", ktorý nám scénu rozdeľuje, máme jednoducho vybraný pohybový senzor a jeho hodnota je "Breached", to znamená, že je narušený. V druhej časti scény máme vybrané svetlo a to, že sa má zapnúť. Máme tu samozrejme možnosť pridávať ďalšie zariadenia aj oneskorenie. Fibaro nám ešte ponúka možnosť použiť premenné (uvidíte v scéne 2), čo je však podstatne zložitejšie ako pri Zipato systéme. Samozrejme sa do scén dá zakomponovať čas, avšak ten nám nedáva toľko možnosti ako pri Zipato systéme. Práve preto pri tvorbe scény 2 musíme použiť premenné. Po vytvorení takejto scény nám už stačí scénu len pomenovať, zaradiť do miestnosti a uložiť. Tvorba scén v systéme Fibaro nie je zložitá, avšak v porovnaní so systémom Zipato je praktický obmedzená z každej možnej strany. Fibaro Home Center 2 ponúka už spomínaný kód LUA, ktorý samozrejme všetky chýbajúce možnosti otvára, avšak programovanie v programovacom jazyku nie je pre každého. Výhody Fibaro systému tvorby scén: - Jednoduchý systém tvorby, akonáhle si naň zvyknete - Rozumný spôsob ukladania scén a ich triedenie po miestnostiach - Tvorba a ukladanie scén je lokálne, takže sa nevyžaduje internet - Jednoduché kopírovanie scén v rámci jedného systému - Scéna môže vždy byť spustená aj manuálne Nevýhody Fibaro systému tvorby scén: - Obmedzenie scén o možnosť "ELSE" (nahradenie viacerými scénami) - Nemožnosť zakomponovať HTTP, API... (možné tvoriť, ale vo virtuálnych zariadeniach) - Nemožnosť tvoriť jednoduchú scénu s časovým obmedzením (potreba použitia premenných). - V prípade potreby vymazania alebo zmeny niektorého komponenu budete niekedy musieť vymazať a nanovo nahrať všetky komponenty v scéne, ktoré následujú po danom komponente. - Práca s viacerými scénami je zdĺhavá, jediná možnosť mať otvorených viacero scén je pomocou viacerých okien v prehliadači. - Problém pri scénach s dlhšími časovačmi (napríklad ak nie je pohyb hodinu, vypni všetko nebude dlhodobo fungovať) Tvorba scén v systéme Popp Hub. Riadiaca jednotka Popp Hub nemeckého výrobcu Popp je postavená na trochu inom princípe ako ostatné riadiace jednotky. Tu sa veľmi počíta s aktívnou komunitou používateľov, ktorí vytvárajú takzvané aplikácie. Znamená to, že ak sa niektorý z pokročilých používateľov Z-way systému (na ktorom táto riadiaca jednotka beží) rozhodne pripraviť aplikáciu pre ovládanie svetiel v miestnosti (už je ich dostupných niekoľko), túto aplikáciu vytvorí a vy ju máte v Popp Hub k dispozícií. Jednoducho si už len vyberiete dané senzory alebo zariadenia, ktoré chcete použiť na riadenie osvetlenia a je to hotové. Preto je porovnanie Popp Hub s ostatnými systémami v tomto teste zložitejšie, avšak na scénu číslo 1 sme použili aplikáciu, ktorá sa volá výstižne "IF-THEN". Táto aplikácia umožňuje klasickú tvorbu scén týmto systémom. Pre vytvorenie scény číslo 1 si jednoducho zvolíme danú aplikáciu a len dopĺňame senzory a zariadenia tam, kde nám to umožňuje. Popp Hub nás nepustí zlým smerom. Jednoducho tam kde má byť senzor nám nedá vybrať nič iné ako senzor. Tam, kde má byť stmievač, môžme vybrať len stmievač zo zoznamu. Na začiatku, v časti IF si vyberieme, že chceme spustiť scénu na základe bi-stabilného senzora, čo nám umožní vybrať si daný pohybový senzor. Popp Hub nám dáva hodnoty senzora "ON" a "OFF". Vo všeobecnosti je tam hodnota "ON" pokiaľ je senzor narušený. Ďalej si v časti "Then" vyberieme typ výstupu, v našom prípade multilevel switch, keďže chceme zariadenie s ovládaním intenzity. Ďalej nám to ponúkne všetky stmievače, ktoré v systéme máme a samozrejme možnosť zapnúť, vypnúť alebo nastaviť hodnotu. Po uložení nám to jednoducho funguje. Výhody Popp Hub systému tvorby scén: - Scény v podstate tvorí niekto za nás, my len musíme nájsť vhodnú aplikáciu na to, čo chceme urobiť. - Pokiaľ exituje daná aplikácia, nie je čo pokaziť, stačí jednoducho vybrať zo zoznamov to, čo chceme - Aplikácie existujú aj na zložité riadenie, napríklad kúrenie... - Tvorba funguje aj lokálne, takže sa nutne nevyžaduje internet. - Aplikácie pribúdajú neustále. Pokiaľ budete sledovať komunitu okolo Z-Way systému, dostanete sa k tak zvaným "Tokenom", ktoré Vám odhalia ďalšie a ďalšie aplikácie. - Pokiaľ chcete programovať, Z-Way systém Vám to umožňuje. Tvorba aplikácií je otvorená. Nevýhody Popp Hub systému tvorby scén: - Jednoduchá tvorba scén spôsobom IF-THEN nie je rozšírená, ide len o jednoduché scény - Grafické rozhranie Popp Hub je v porovnaní s ostatnými systémami pozadu - Aplikácií je toľko, že sa systému treba povenovať a veľa čítať o tom, čo ktorá aplikácia robí, aby ste našli tú správnu Tvorba flows systéme Homey. Homey priniesol nový pohľad na tvorbu scén a nazýva ju "Flow". Tvorba týchto flows ani tak nepripomína programovanie, ale skôr hranie sa a nastavovanie si domu. Pokiaľ niekedy budete mať možnosť flows tvoriť, určite pochopíte, či tým myslím. Síce sa taktiež dostávame k tomu, že Homey podporuje "IF-AND-OR-THEN-ELSE" príkazy, práve ten spôsob práce s nimi delí Homey od ostatných jednotiek. Celé je to vymyslené dobre, jednoducho... Navyše, Homey ponúka výbornú prácu s premennými a hodnotami senzorov. V tomto by som sa nebál Homey zaradiť hneď vedľa Zipato systému. Keďže pomocou porovnávania hodnôt môžeme automatizáciu naozaj posunúť o úroveň ďalej, tak by Homey malo stáť na stupienku vyššie ako Fibaro systém, pokiaľ sa samozrejme bavíme stále len o grafickej tvorbe scén. Prvá scéna, alebo flow v Homey vypadá následovne: Ako vidíte, tu ani nie je moc čo popisovať. máme 3 stĺpčeky. Do ľavého (When) si presunieme to, čo nám scénu spúšťa a jednoduchým rolovaním si vyberieme, kedy. Takže máme tam pohybový senzor v stave "alarm turned on". Stredný stĺpček v tomto prípade ostáva prázdny, bola by tam podmienka. V pravom stĺpčeku už umiestňujeme to, čo sa má stať. Jednoducho sa má zapnúť svetlo. Nič viac, nič menej. Homey však skutočne ponúka viac, o čom sa dozviete vo videu venovanom tvorbe Flows. Výhody Homey systému tvorby flows: - Asi najjednoduchšia forma tvorby Flows - Homey dáva veľa možností použitia samotnej riadiacej jednotky - odozva hlasom, svetlom, ... - Aj popri jednoduchej tvorbe je stále možnosť používať ELSE. - Perfektný spôsob testovania scén, kde Homey prebehne scénu a odškrtne to, čo prebehlo a označí krížikom problémové časti - Možnosť kopírovať premenné a hodnoty! - Možnosť porovnávať premenné a hodnoty! - Možnosť inštalovať aplikácie, ktoré rozširujú možnosti tvorby Flows. Nevýhody Homey systému tvorby flows: - Trochu zložitejšia práca s časovaním - Pre použitie Else je potrebné niekedy urobiť extra kroky, čo súvisí s tým, že stĺpec "When" nám spája spúšťač scény aj podmienku spustenia. Tvorba homeegramov systéme homee. homee sa opäť tvorbou scén odlišuje od ostatných riadiacich jednotiek. homee totiž všetko zjednodušuje do jednoduchého "krok po kroku" systému, ktorý môžeme kľudne robiť aj cez mobil. To je v tomto teste jediná riadiaca jednotka. Ak sa však pozrieme na možnosti týchto homeegramov, tak nám ponúkajú možnosti "IF-OR-AND-THEN". To je veľmi podobné ako pri systéme Fibaro. Avšak tu nemáme možnosť použitia premenných, čo je veľká škoda pretože nám to bude chýbať pri pokročilej automatizácií. Taktiež časovače sú postavené iba na princípe čakania, takže ich nevieme prerušiť. To však pre homee ani nie je dôležité, pretože ten systém je postavený na perfektné obslúženie základnej automatizácie a skôr funguje na spôsobe prepínania režimov domu do "DOMA", "SPÁNOK", "PREČ" a "DOVOLENKA". V každom prípade sa aj tu budeme venovať tvorbe scény číslo 1. Pri pohľade na túto scénu nemáme moc predstavu o jej tvorbe, avšak ako vidíme, máme tu možnosť dopĺňať podmienky a akcie, takže scéna sa dá dodatočne dopĺňať. Jej tvorbu lepšie uvidíte vo videu na konci tohto článku. Výhody homee systému tvorby homeegrams: - Tvorba homeegramov je možná cez mobil ako aj cez PC - Veľmi jednoduchý spôsob postupného tvorenie, krok po kroku - homee nás prevedie každým bodom a všetkými možnosťami - jednoduché prepínanie medzi režimami domu Nevýhody homee systému tvorby homeegrams: - Menej obsiahle časovanie - Chýbajú premenné - Automatizácia je skôr základná Video ukážka: Keďže dôležitejšie, ako popis tvorby scén v systéme automatizácie je vidieť to na živo, ukážeme si všetky scény aj vo videu. V tomto videu si vysvetlíme, čo je potrebné pre tvorbu každej z naších 4 scén a samozrejme ich aj otestujeme. V prípade, že by ste mali nejaké otázky ohľadom tvorby scén v jednotlivých systémoch, neváhajte zanechať komentár pod videom alebo pod týmto článkom.
|
Categories |